söndag 9 september 2012

Sachertårta


Idag har min älskade dotter födelsedag ! Hela 15 år fyller hon ! 
Dagen till ära blir det Sachertårta - den bakade jag igår. Det är så lätt att baka den så jag vill dela med mej av receptet. Dessutom är den inte sååå söt utan ganska mörk och chokladig i smaken eftersom man smälter riktig 75 % choklad och sätter det i smeten.

Sachertårta
150 gr mörk ca 75% choklad
150 gr smör (rumsvarmt)
2 dl socker
4 ägg
1 ½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Fyllning, garnering
Ca 100 gr mörk choklad
5-7 msk aprikossylt nästan en hel burk
50 gr smör

Gör så här:
Sätt ugnen på 175oC
Smält chokladen i mikron (ca 1-1.30 min)
Rör smör och socker pösigt.
Tillsätt ett ägg i taget. Sedan chokladen, mjöl och  bakpulver.
Häll smeten i en springform klädd med bakplåtspapper eller bröad.
Grädda 30-35 minuter i nedre delen av ugnen.
Låt kakan svalna helt förrän du skär den i två delar.
Bred ut rikligt med aprikossylt.

Nu brukar jag göra kakan minst ett dygn tidigare så den får dra i sej av den goda sylten.

Smält chokladen i mikron och blanda ner smöret i chokaden. Bred ut den på kakan och kanterna (om du vill).
Garnera med mönster i chokladen eller marsipanrosor.

 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

Vill man, kan man rulla fina ljusröda marsipanrosor och ha på tårtan.

Busenkelt ! Och såå mycket roligare - och billigare.




Ha det gott !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar