lördag 15 juni 2013

Någon äter på våra växter ....



Så ledsamt att någon flyger omkring i lilla krukträdgården - jag tog några foton och skrev till vår trädgårdsexpert i radion och FICK svar i sändningen bara några minuter efter att jag postat nedanstående bilder.

Solrosblad, tomatblad... Inte grannar med varann.



så skrev jag :

*********************
Hej på er!

Vad kan det vara på dessa blad?
Första tomatblad, andra någonsorts solros, o sista vet jag inte vad växten heter...
Det sitter inte på hela växten utan bara på något blad här o där. Finns även på enstaka blad på pelargon o penséplantor murgröna.
Örter o potatis har inget...
Skulle det vara damm borde ju alla växter ha det på typ alla blad.
Växterna finns i krukträdgård i centrala Helsingfors.
Ska jag skölja med tex tallsopelösning (vilken styrka på den?)

Tack för svar o ett härligt program Helena

**********************************

Svaret trädgårdsmästaren gav var att det antagligen är frågan om Tripps - några insekter mumsar på växterna och har inte naturliga fiender i en liten sluten trädgård.
0,5 - 1 dl Tallsopa blandas med 1 liter vatten och skölj / spruta bladen med det.

Nu har jag spolat med tallsopa -vattenkannan alla växterna, det mesta är borta och trippsen kommer upp här och där på morgnarna.... Det är bara att kämpa vidare


Potatisen växer, salladen har kommit upp och ett par solrosstänglar vinglar i vinden... Snart kommer mera foton på hur allt utvecklat sej på en månad... Nu har det varit svalt ett par dagar och litet regn har vi också fått - det är bra för planteringen... 
Ha det gott! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar