måndag 30 april 2012

Valborg och 1a Maj


Det här är en härlig tid på året, den skira grönskan som lovar en härlig sommar full av ljus och blommor. Så det passar ju utmärkt att fira litet grann. Antingen inne eller ute på picknick om det är tillräckligt varmt.

Jag har satt mjöd så nu pyser det i kylskåpet efter att ha jäst i rumsvärme ca 3 dagar. Mjöd är en härlig dryck. Passar jättebra på sommaren och på olika fester också och inte enbart vid Valborg. Super enkel att göra. Och inga tillsatsämnen!

Så här gör jag:
 
8 liter vatten
250 gr farinsocker
250 gr socker
¼ tsk jäst
2-3 citroner
russin och socker till flaskorna


GÖR SÅ HÄR:
Lös upp sockret i kokande vatten och tillsätt resten av vattnet.
Lös upp jästen i ljummet vatten och blanda i sockervattnet.
Pressa saften ut citronerna. 
Vid flasksättningen sätter du ca 1 tsk socker och några russin i flaskorna. Låt stå och jäsa minst en natt innan du sätter det i kylskåpet. Du kan också låta mjödet stå i rumsvärme 3 dygn.
Lös på korken i mellanåt så flakorna inte spricker av trycket som blir vid jäsningen.


Sedan borde mjödet vara klart att sättas i kylskåp. Serveras svalt. Njut!


Potatissallad är en annan tradition vi började göra vid Valborg. Också den superenkel att göra.


Så här gör jag:

Ca 1 kg Potatis
1-2 Gröna äpplen
1-2 Kryddgurkor
Kapris
Gräslök gärna färsk, men torkad går också bra
1 Burk Majonäs
lika mycket gräddfil eller Turkisk jogurt
salt och svartpeppar
Det är bara att koka potatisen och skära allt i kuber.
Blanda och sätt in i kylskåpet för att gosa till sej.

Vi äter potatissalladen med vegetarisk korv eller soyabullar, någon färsk sallad av något slag. Jättegott!

Ha en riktigt härlig Valborg och 1a Maj!








3 kommentarer:

  1. Mjöd har jag aldrig testat, blir det alkohol i den?
    Potatissallad är toppen, jag älskar mycket kapris, men jag vill ha purjolök i min :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fru Albertsson,
      Jästen gör ju nog bubblor i det hela men jag tror inte att det blir någon stor mängd alkohol i den. mjöd säljs ju i mataffären. Klart om du sparar flaskan länge så smakar det starkare - ganska illa har jag märkt. Men vanligtvis dricker man upp mjöden under en vecka och gör sedan ny sats.
      Jag rekomenderar, testa.
      Purjolök - det ska jag testa nångång - tack för tipset.
      Kram

      Radera
  2. Va kul...att du gör mjöd.I Finland gör man mjöd till valborg.Det gjordes alltid hemma hos oss när jag var barn.Vi barn fick bara smaka lite,lite.Där heter det Sima och så gör man Tippabröd ser ut som små fågelbon.Fritterade.
    Lycka till med bloggen.Den är jättefin.
    Kram.

    SvaraRadera