torsdag 24 maj 2012

African Flower väska, och hur jag gjort ett litet "blad"


En blivande väska, saknar ännu en rad med blad. Och jag tycker att både de övre och undre raderna kan få en jämnare kant. Så jag har provat mej och experimenterat mej fram till ett litet blad utgående från African flower mönstret. Det tänkte jag nu dela med mej till er andra. 
Jag har tagit foton för jag tycker det är lättare än att förklara med ord. 
Själva African flower har jag lärt mej på Heidi Bears creative blogg.
Jag tror att jag ska använda mej av samma blad när nångång börjar sy ihop blompläden!


Så här gör du:


3 lm (luftmaskor)


Slut ringen med en sm (smygmaska)


3 lm, 2 st (stolpar), 1 lm, 2 st, 1 lm


3 lm, 1 st, 1 lm, 2 st,    2st, 1 lm, 2 st,    2 st,  1 lm, 2 st.


Vänd arbetet, dra en smyg maska i mellanrummet mellan de 2 stolparna.



3 lm, 6 st, 7 st, 7 st.


Så. nu är alla 3 grupperna gjorda. Nästa varv består av fasta maskor på grupperna.
Mellan grupperna gör du en stolpe genom att dra garnet genom det förrförra varvet. Se nedre bilden. 
På blombilden nedan ser du kanske bättre vad resultatet ska vara.




Färdigt "blad"
Här ska "bladet" sys i så kanten blir rak.
Ja visst passar väl "bladet" perfekt eller ?
Här är bladet sytt på plats och gör kanten rak.
Ett stort "blad" virkat med blommans mönster...

Väskans botten växer fram....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar