söndag 20 maj 2012

Krukträdgåden tar form 2012


Så här ser krukträdgården ut från trapphuset. 
Min dotter och hennes väninna planterade i går kväll alla de fina pelargonerna som dottern köpt på torget och i ett stort varuhus. 
Här nedan kan ni njuta av de underbara färgerna som pelargonerna har. 
De fick ganska stark mylla från mataffären, men det ska väl gå. 
De vita hängamplarna har en granne köpt - pensér och petunior och den röda pelargonen i gråa krukan.
Det är fritt fram för alla som bor i husbolaget att ha krukor i lilla krukträdgården.
 Längst ner hänger en korg med lobelia. 
Den kommer att få sällskap av timjam som också ska hänga i ampel. 
Rosmarinen ska få en lerkruka tror jag.
Jag tycker det är jätteroligt att experimentera och se vad som klarar sej.


Jag tror aldrig jag sett organga pelargoner förut. En av dem har fått sällskap av lobelia. Men jag hoppas kunna få gula "margeritter" - det skulle passa bra eller hur? 


Jag beställde ljusröda, rosa och cerise....



Se så underbart vackra, cerise och den här tvåfärgade skönheten !


 och den andra avlånga krukan....



Några på rad.... 



Vilket sött fågelbad jag hittade i Annes Past & Present


Blommorna uppifrån....
En liten korg som jag aldrig 
kunnat hitta på användningen till 
pga av att korgen är så liten. 
Nu får den inhysa en lobelia i sommar.

Vårlökarna kommer med fart..... Jätteroligt.
Bakom håller Rhododenronen på att börja blomma.



Njut av den härliga våren !

ps Kameran kom från reparationen och det gick på garantin !
Nu kan vi ta finfina foton igen ! ds

4 kommentarer:

  1. Jättefint, vad trevligt att kunna sitta där och dricka kaffe/saft och äta bullar!
    Susanne Albertsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susanne,

      Ja, visst är det fint! Och inte bara fika och luncha utan även virka !!

      Soliga hälsningar Helena

      Radera
  2. pelargoner är så underbara ... ett ställe att rekomendera är Ebba Brahes lusthus i bergslagen där finns de MASSOR av pelargonsortet
    // MÅD

    SvaraRadera
  3. Hej Måd,

    Tack för tipset! Om jag nångång rör mej i Bergslagen i pelargontider ska jag åka dit!

    Ha det gott, Helena

    SvaraRadera