lördag 7 juli 2012

Nytt i krukträdgården trodde jag ....men det blir: PROBLEM med pixlar

När jag laddade upp foton för inlägget fick jag helt plötsligt upp en ruta med texten :

Det finns inget ledigt utrymme. Du använder för närvarande 100 % av 1 MB för foton. Uppgradera lagringsutrymme
Fotona lagras på ditt konto i Picasa webbalbum och inkluderas i det kostnadsfria utrymmet på 1 GB för foton. Om du köper mer utrymme delas det mellan flera produkter i Google och det läggs till i det kostnadsfria utrymmet.

Suck, inte har jag lust att köpa något på nätet !! Så jag ber om eventuell hjäp av er erfarna läsare, Hur gör ni när för över foton? Förminskar ni dem alltid? 


Här åskådliggör jag olika pixelstorlekar:

orört format

Nedan har jag valt exportera och jpegformat liten, hög och maximum.
Du kan själv se hur det påverkar bilden.
Jag har tydligen använt allt gratisutrymme genom att inte försämra pixelkvalitén på bilderna. De blir ju helt tydligt suddigare o har mera oskärpa än när jag tagit fotot med min systemdigikamera.

Liten

Hög

Maximum


Resolution 72 bildstorlek 18 x 12, medium



Vanliga orörda formatet

Nedan jpeg litet format

Har någon förslag på hur jag ska göra så lämna gärna en kommentar. Jag har just nu tappat lusten för att blogga helt om jag ska tvingas visa halvdåliga (oskarpa) foton.

Tacksam för alla råd !


3 kommentarer:

  1. hej, det orörda formatet är väl bäst?

    SvaraRadera
  2. Hej, jovisst är det bättre för hälsan att äta vegetariskt, helt klart. Jag mår jättebra, men jag äter fortfarande fisk o skaldjur, så jag är lite fuskig där haha
    Jag förminskar alltid mina bilder i Paint och då får jag aldrig någon skillnad på kvalitet.
    Min kamera tar 10 MB foton o det är ju på tok för stort, jag minskar ned dem till 20% av det, och har aldrig haft några problem.
    Ha det bäst!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej på er,

    Tack för råden!
    Nu har jag tagit upp bilderna i Photoshop limited edition och drar ner storleken till 10 cm x automatik
    det ser ut att funka bra så jag får väl göra det i fortsättningen. Litet jobbigt med att klicka omkring som en galning men det går...

    Ha det gott!!

    SvaraRadera